Mýtné v ČR se mění: Co řidiči potřebují vědět pro rok 2024

Myto Cz

Systém elektronického mýtného v České republice

Elektronické mýto v Česku už dávno není žádnou novinkou. Od roku 2007 se stalo běžnou součástí života každého dopravce, který jezdí s těžšími vozidly. Srdcem celého systému jsou malé krabičky - palubní jednotky OBU, které musí mít každé nákladní auto nad 3,5 tuny.

Pamatujete si ještě na původní mikrovlnný systém? V roce 2019 ho vystřídala modernější satelitní technologie pod taktovkou společnosti CzechToll. Díky této změně se podařilo ušetřit spoustu peněz a celý systém běží mnohem efektivněji. A co vlastně určuje výši mýtného? Je to jako skládačka - záleží na ujeté vzdálenosti, jak ekologické auto máte, kolik má náprav a po jakých silnicích jezdíte.

Pro řidiče je super, že si můžou mýto předplatit nebo při pravidelných jízdách platit na fakturu. Když potřebujete pomoct, není nic jednoduššího než zavolat na non-stop linku - a nemusíte umět česky, operátoři si poradí s několika jazyky.

Dneska už máme zpoplatněných přes 2 300 kilometrů silnic. Zajímavé je, že v pátek odpoledne mezi třetí a osmou platíte víc - to aby se trochu ulevilo přeplněným silnicím. Vybrané peníze pak putují zpátky do silnic, což je jedině dobře.

Na dodržování pravidel dohlíží jak stacionární brány, tak mobilní hlídky. Celníci a policisté to berou vážně a pokuty za jízdu bez jednotky nebo špatně nastavený počet náprav nejsou zrovna malé.

Systém se pořád vylepšuje a snaží se být co nejvíc user-friendly. Šikovný je třeba webový portál, kde máte všechno jako na dlani - přehled jízd, správu vozidel i všechny potřebné doklady pro účetní. A když něco nesedí? Reklamace mají jasná pravidla a garantované lhůty pro vyřízení.

Zpoplatněné úseky dálnic a silnic

Jezdíte po českých dálnicích? Tak to určitě víte, že to není zadarmo. Pro běžná auta do 3,5 tuny stačí dálniční známka, ale pro větší vozidla je to trochu složitější - musí platit elektronické mýto.

Parametr Mýto CZ
Provozovatel CzechToll
Systém Satelitní mýtný systém
Zpoplatněné vozidla Nad 3,5 tuny
Palubní jednotka OBU jednotka
Platební metody Předplacené/Na fakturu
Pokrytí Dálnice a vybrané silnice I. třídy
Spuštění systému 1.12.2019
Registrace Online/Mýtné brány

Když se rozhlédnete po našich hlavních tazích jako D1 nebo D5, všude narazíte na mýtné brány. A nejde jen o dálnice - mýto se platí i na některých důležitých silnicích první třídy, kudy denně projíždí stovky kamionů.

Kolik zaplatíte? To záleží na několika věcech - jak daleko jedete, jak velké máte auto, kolik má náprav a jak moc kouří. Dokonce hraje roli i to, jestli jedete ve dne nebo v noci. Chytré, ne? Každý kamion musí mít speciální krabičku - říká se jí palubní jednotka. Ta komunikuje se satelity a přesně ví, kde se vozidlo pohybuje.

Určitě jste už někdy viděli ty velké kontrolní brány nad silnicí nebo policejní hlídky s mobilními čtečkami. Ty jsou tam proto, aby nikdo nejezdil načerno. A věřte, že pokuty nejsou malé - můžou vyšplhat až do desetitisíců.

Na pumpách podél dálnic najdete speciální terminály, kde si řidiči můžou dobít kredit nebo změnit nastavení té své krabičky. Je to podobné jako když dobíjíte kredit na mobilu - jednoduché a rychlé.

Kam ty peníze vlastně jdou? Přímo do našich silnic. Každý rok se vyberou miliardy, které pomáhají stavět nové silnice a opravovat ty staré. A ještě jeden bonus - systém motivuje dopravce, aby používali modernější a ekologičtější auta, protože s nimi platí míň.

Pro zahraniční řidiče je všechno připravené v několika jazycích, aby se v tom vyznali i oni. Hlavně je důležité vědět, co a jak, než vyrazíte na cestu - ušetříte si tak spoustu nepříjemností.

Sazby mýtného podle typu vozidla

Mýtné v Česku není jen tak ledajaký poplatek - je to promyšlený systém, který zohledňuje především emisní třídu vozidla a počet náprav. Když jezdíte s kamionem těžším než 3,5 tuny, určitě jste si všimli, že čím ekologičtější auto máte, tím méně zaplatíte. No není to fajn motivace pořídit si modernější vozidlo?

Ceny se pochopitelně liší podle typu silnice. Na dálnici si připlatíte víc než na okreskách, to dává smysl, ne? A v pátek odpoledne, když všichni spěchají na chaty a chalupy, platí na některých úsecích speciální sazby. To aby se trochu ulevilo přetíženým silnicím.

Zajímavé je, že čím víc náprav, tím víc zaplatíte. Jasně, těžší vozidlo = větší opotřebení silnice. Ale pozor, s moderním vozidlem EURO 6 můžete pořádně ušetřit. Někdy je to i o desítky procent míň, což už stojí za zamyšlení, co říkáte?

Autobusy mají speciální výhody - koneckonců, lepší jeden autobus plný lidí než dvacet osobáků, že? Zvlášť když má moderní motor s nízkými emisemi.

Palubní jednotka premid musí být správně nastavená - jinak by vás mohly čekat nepříjemnosti v podobě doplatků. Naštěstí existuje šikovná mýtná kalkulačka, se kterou si můžete náklady spočítat dopředu.

myto cz

Jezdíte hodně? Pak vás potěší systém slev pro věrné zákazníky. Když najedete dost kilometrů, můžete získat slevu až 13 %. Peníze zpátky do kapsy se vždycky hodí!

Nemusíte se bát náhlých změn - o úpravách sazeb se dozvíte s předstihem. Stačí sledovat oficiální kanály nebo se stavit na kontaktním místě. Jednoduché, přehledné a férové - tak by to mělo být.

Palubní jednotka premid a její instalace

Palubní jednotka Premid je váš nepostradatelný společník na českých dálnicích. Každé nákladní vozidlo nad 3,5 tuny si bez ní na zpoplatněné silnice ani neškrtne. Je to vlastně takový malý, ale šikovný pomocník, který se domlouvá s mýtnými branami a hlídá, aby všechno klapalo jak má.

Namontovat Premid zvládne každý řidič - není to žádná věda. Nejlepší místo pro ni je dole na předním skle, zhruba tam, kde máte zpětné zrcátko. Než ji tam přilepíte, nezapomeňte pořádně vyčistit sklo. V balení najdete všechno potřebné, včetně speciální lepicí pásky.

Kolik má vaše vozidlo náprav? To je zásadní otázka! Správné nastavení počtu náprav v jednotce je klíčové, protože podle toho se počítá, kolik zaplatíte. Zvlášť když měníte návěsy nebo jezdíte s různými soupravami, musíte si na to dávat extra pozor.

Jednotka potřebuje šťávu, takže ji zapojte do zásuvky na 12V nebo 24V. Když projíždíte pod mýtnou bránou, měla by zapípat - to je dobré znamení. Když je ticho, něco není v pořádku a je čas to řešit.

Když se jednotka porouchá, nesnažte se být domácí kutil. Radši zamiřte na nejbližší kontaktní místo mýtného systému. Jakékoli amatérské opravy můžou přinést víc škody než užitku a ještě si koledujete o pokutu.

Za jednotku složíte kauci - u pre-pay je to 2468 Kč, u post-pay 1555 Kč. Pamatujte, že jednotka není vaše - jen si ji půjčujete, tak o ni pečujte jako o vlastní. Zkontrolujte ji před každou cestou: drží pevně na skle? Pípá jak má? Máte dost kreditu? Lepší strávit pár minut kontrolou než pak řešit nepříjemnosti na cestě.

Způsoby platby mýtného pro dopravce

Platit mýtné v Česku? Není to žádná věda! Srdcem celého systému je palubní jednotka OBU, která se stará o všechno podstatné - sleduje, kudy jedete, a počítá, kolik zaplatíte.

Jezdíte občas nebo přijíždíte ze zahraničí? Pak je pro vás jako dělaný systém předplacení. Stačí si nabít minimálně tisícovku a můžete vyrazit. Nemusíte nikam běhat - dobijete kartou, přes účet nebo v hotovosti na kontaktních místech. Jednoduché jako facka!

Pro velké společnosti, co brázdí české silnice denně, se vyplatí následné placení. Jasně, chce to papírování a nějakou tu bankovní záruku, ale pak už jen jednou za měsíc dostanete fakturu a je to.

Zahraniční kamioňáci určitě ocení platbu přes tankovací karty. Jedna karta na všechno - natankujete a zaplatíte i mýto. Žádné zbytečné průtahy!

Něco nefunguje? Potřebujete poradit? Na kontaktních místech u hranic nebo podél hlavních tahů vám se vším pomůžou. Ať už řešíte reklamaci nebo potřebujete změnit registraci, jsou tu pro vás.

Díky webovému portálu máte všechno jako na dlani - kam jste jeli, kolik jste zaplatili. Větší firmy ocení, že můžou spravovat všechna auta pod jednou střechou. To je úleva pro účetní, co?

A pozor - hlídejte si kredit! Jednotka vás sice varuje, když dochází, ale kdo by se chtěl dohadovat s kontrolou na silnici? Pokuty nejsou zrovna lidové, to mi věřte.

Mýtné brány a kontrolní systém

Každý, kdo jezdí po českých dálnicích, už určitě zaregistroval ty charakteristické brány nad silnicí. Tohle není jen nějaká obyčejná konstrukce - je to vlastně super chytrý systém, který hlídá, jestli všichni platí, co mají.

Představte si to jako takovou neviditelnou síť, která pokrývá naše hlavní silnice. Na strategických místech stojí kontrolní stanice, které jsou jako bdělí strážci - mají ostříží zrak díky špičkovým kamerám a dokážou přečíst každou značku, která kolem nich prosviští. A když už si někdo myslí, že je přechytračí? Na to jsou připravená mobilní kontrolní auta, která můžou vyrazit kamkoliv je potřeba.

Srdcem celého systému je moderní centrum, kde se sbíhají všechny nitky. Všechno, co ty brány zachytí, se okamžitě posílá sem. Je to jako velká skládačka, kde každý dílek musí perfektně zapadnout. Když něco nesedí - třeba když má někdo špatně nastavenou palubní jednotku nebo se pokouší systém obelstít - centrum to hned odhalí.

Zajímavé je, že ty brány jsou mnohem chytřejší, než by se mohlo zdát. Poznají nejen to, jaké auto projíždí, ale spočítají i počet náprav nebo zjistí další důležité údaje. A aby to všechno fungovalo jako švýcarské hodinky, celý systém se pravidelně kontroluje a seřizuje.

Když už někoho nachytají při pokusu vyhnout se placení, systém to automaticky nahlásí tam, kam má. Je to vlastně jako takový elektronický policista, který nikdy nespí. A co je super - kromě vybírání mýtného ten systém sbírá i cenné informace o tom, jak hustý je provoz nebo kudy auta nejvíc jezdí.

Systém se navíc pořád vylepšuje. Je to jako s mobilem - čas od času potřebuje update, aby zvládal všechno, co po něm chceme. A kdyby se třeba změnily pravidla nebo přibyly nové zpoplatněné úseky? Žádný problém, systém se prostě přizpůsobí.

myto cz

Mýtné v České republice je jako most mezi minulostí a budoucností, spojující tradice s moderními technologiemi pro lepší dopravní infrastrukturu

Radmila Procházková

Sankce za neplacení nebo obcházení mýta

Mýtný systém v Česku není radno podceňovat - kdo si myslí, že může být chytřejší než moderní kontrolní systém, může se pěkně spálit. Pokuty za obcházení mýtného nejsou vůbec malé - firmy mohou zaplatit až 100 tisíc, běžní řidiči až 50 tisíc korun. To už stojí za zamyšlení, ne?

Možná vás napadne projet bez zaplacení vedlejšími silnicemi nebo zapomenout zapnout palubní jednotku. Jenže pozor - celníci a policisté mají oči všude. Kontrolní brány u silnic i mobilní hlídky dokážou hříšníky rychle odhalit.

Představte si situaci: Vezete náklad a myslíte si, že ušetříte pár korun objížďkou nebo manipulací s palubní jednotkou. Najednou vás zastaví hlídka. Nejenže musíte na místě zaplatit dlužné mýtné, ale ještě vám hrozí tučná pokuta. A co hůř - při opakovaném porušení můžete přijít o možnost jezdit až na jeden rok. Stojí to za to?

Zvlášť přísně se posuzuje úmyslné podvádění - třeba když půjčíte svoji palubní jednotku kamarádovi nebo uvedete při registraci nepravdivé údaje. Systém si všechno pamatuje a uchovává záznamy několik let zpětně. Je to jako digitální stopař, který nikdy nespí.

Zkušení dopravci to vědí - férové placení mýtného vyjde mnohem levněji než pokus o podvod. Když připočítáte riziko pokuty, ztrátu času při kontrolách a možné problémy s úřady, jasně vidíte, že poctivost se vyplácí. Vždyť kdo by chtěl riskovat existenční problémy kvůli pár ušetřeným korunám?

Výjimky z povinnosti platit mýtné

V naší zemi máme docela zajímavě nastavený systém mýtného, který pamatuje na ty, kteří nám pomáhají nebo slouží veřejnému zájmu. Když vidíte houkající sanitku nebo hasičský vůz, asi vás nepřekvapí, že nemusí platit mýtné. Vždyť kdo by chtěl, aby záchranáři ztráceli drahocenný čas někde u mýtné brány?

Stejně tak vojáci, ať už naši nebo spojenci z NATO, mají volnou cestu. Představte si tu byrokracii, kdyby každý vojenský konvoj musel řešit platby! A když už jsme u těch, co se starají o naši bezpečnost - celníci a vězeňská služba také nemusí sahat do kapsy.

Důležitou výjimku mají silničáři. Ti chlapi v oranžových vestách, co vidíte za volantem sypačů nebo opravárenských vozů. Bez nich by naše dálnice byly během zimy neprůjezdné a plné výmolů. Logicky je nikdo nenutí platit za to, že se starají o silnice, po kterých jezdíme.

Systém myslí i na ty nejzranitelnější - držitelé průkazů ZTP a ZTP/P mají po registraci svého vozidla také výjimku. Život s hendikepem je už tak dost náročný, aspoň tahle starost jim odpadá.

V krizových situacích může ministerstvo dopravy udělit výjimku i dalším vozidlům. Vzpomeňte si třeba na povodně - to přece nemůžeme chtít po humanitární pomoci, aby řešila mýtné.

I když tato vozidla neplatí, musí být všechna řádně zaevidována v systému. Je to jako když máte průkazku na MHD - taky ji musíte mít u sebe, i když jezdíte zadarmo. Bez proper registrace riskujete pokutu, i když máte na osvobození nárok.

Registrace do systému elektronického mýtného

Pro jízdu po českých dálnicích si nejdřív musíte zařídit elektronické mýtné. Je to vlastně docela jednoduché - stačí zajít na kontaktní místo nebo si vše vyřídit z pohodlí domova přes web mytocz. Nezapomeňte si vzít techničák od auta a občanku.

Co budete potřebovat? Hlavně správné údaje o vašem autě - značku, zemi původu, emisní třídu a počet náprav. Bez toho se nikam nedostanete. A samozřejmě kontakt na vás a způsob, jakým budete platit. Můžete si mýto předplatit, nebo platit postupně třeba tankovací kartou.

Pak dostanete takovou malou krabičku - palubní jednotku premid. Tu musíte správně přilepit na přední sklo. Dejte si pozor, ať nastavíte správný počet náprav, jinak vás to může přijít draho!

Máte víc aut? Žádný problém! Všechno můžete spravovat pod jedním účtem. Přes internet si pak kdykoliv zkontrolujete všechny platby a máte přehled o každém autě.

Když prodáte auto nebo změníte značku, nezapomeňte to nahlásit. Mohli byste mít pěknou polízanici, kdybyste to neudělali. Systém je docela chytrý - můžete si předem všechno připravit online a pak jen rychle dokončit registraci na kontaktním místě.

Pamatujte, že jednotka musí být vždycky funkční a správně nastavená. Kdyby něco nefungovalo, jsou tu lidi na zákaznické podpoře, kteří vám pomůžou. Není to žádná věda, jen je potřeba dodržovat pravidla hry.

Plánované změny v mýtném systému

Český mýtný systém čeká pořádná revoluce! Ministerstvo dopravy se pustilo do ambiciózní modernizace, která nám konečně přinese to, co už dlouho potřebujeme. Copak není frustrující, když člověk musí řešit zastaralé palubní jednotky nebo se potýkat s nepřehledným systémem plateb?

myto cz

Nové palubní jednotky budou mnohem chytřejší - žádné další zmatky s nefungující technikou nebo nepřesnými údaji. Představte si, že budete mít všechny potřebné informace přímo na dlani: aktuální sazby, dopravní omezení, a dokonce i navigaci optimální trasy.

Konečně se myslí i na životní prostředí. Máte ekologičtější vozidlo? Super, zaplatíte méně! Tohle dává skutečně smysl, ne? A když už jsme u těch plateb - zapomeňte na zdlouhavé papírování. Všechno vyřídíte online přes nový portál, jednoduše a rychle, třeba i z mobilu při kávě.

Pro řidiče kamionů, kteří jezdí do zahraničí, je tu skvělá zpráva: systém bude propojený se sousedními zeměmi. Konec přepínání různých krabiček a řešení odlišných systémů na každé hranici.

Jasně, tyhle změny nepřijdou ze dne na den. Během příštích tří let se budou zavádět postupně, aby nevznikl chaos. A nebojte, nikdo vás nehodí do vody - ministerstvo chystá pořádnou informační kampaň, kde se všechno dozvíte.

Moderní platební metody jsou samozřejmostí - bezkontaktní platby, mobilní aplikace, prostě co si jen vzpomenete. Vždyť už bylo na čase posunout se z minulého století do současnosti, nemyslíte?

Publikováno: 12. 06. 2025

Kategorie: doprava